Unija Kvarnera
ZAVIČAJNA STRANKA PRIMORJA, RIJEKE, GORSKOG KOTARA I OTOKA

Autor: 
Objavljeno:Novi list  24. svibanj 2018. u 9:10

Ministarstvu predlažu model kojim je moguće smanjiti cestarinu za sve Gorane i one koji rade u Gorskom kotaru. Potkrijepili su sve brojkama te primjerima gdje je to već učinjeno za žitelje nekih drugih područja (85 km Vrbovec – Zagreb, tunel Sv. Ilija, most Krk)

DELNICE SDP Delnice i Unija Kvarnera Delnice nastavljaju borbu za ukidanje ili bar bitno smanjenje naplate cestarine za stanovnike s područja Gorskog kotara. Taj su stav već jasno potvrdili time što su podržali inicijativu Skupštine Primorsko-goranske županije za ukidanjem cestarina na pojedinim dionicama autoceste Rijeka – Zagreb. No, nakon što je iz nadležnog ministarstva stigao negativan odgovor na taj zahtjev PGŽ-a, predstavnici dviju spomenutih stranaka na to reagiraju novim

 prijedlozima koje su predstavili na prigodnoj tiskovnoj konferenciji. Goran Rački (Unija Kvarnera) istaknuo je kako su uputili nadležnom Ministarstvu dopis u kojem predlažu model kojim je moguće smanjiti cijene cestarine za 50 posto za sve Gorane, kao i za one koji u Gorski kotar putuju na posao ukidanje ili bar bitno smanjenje naplate cestarine za stanovnike s područja Gorskog kotara. Taj su stav već jasno potvrdili time što su podržali inicijativu Skupštine Primorsko-goranske županije za ukidanjem cestarina na pojedinim dionicama autoceste Rijeka – Zagreb. 

Presedani
Sve to potkrijepili smo brojčanim pokazateljima koji svjedoče kako to smanjenje cijene cestarine znači i povećanje količine prometa, čime prihodi u najgorem slučaju ostaju na dosadašnjoj razini, ili se povećavaju. Tim potezom povećali bi atraktivnost i konkurentnost Gorskog kotara, povećali sigurnost na cestama jer je sigurnije voziti autocestom, a istodobno se ne bi opteretio

Više mogućnosti za subvenciju
O načinu subvencije trebalo bi se dogovoriti, a oni su različiti, ističe Goran Rački kojemu je promet i struka. – Moguće je koristiti tzv. Smart karticu, ENC na vozilu, iskaznicu koju će imati samo Gorani... načini su razni i lako je odabrati najbolji, ako se naš prijedlog prihvati. Bitno je reći i to da je na dionici od Vrbovskog prosječni dnevni promet 2016. godine iznosio 12 do 13 tisuća vozila, a ljetni oko 17 tisuća vozila. To su brojke koje govore kako ta dionica nije prekapacitirana i kako bi je se smanjenjem cestarine bez problema moglo napraviti dostupnijom ljudima koji žive uz nju – rekao je Rački.

državni proračun, što je također vrlo bitno – smatra Rački, a Igor Pleše (SDP) naglašava kako se Gorani bore za pravedniji odnos i smanjenje ili ukidanje naplate cestarine i zbog toga što u Hrvatskoj postoji niz presedena vezanih uz naplatu autocestarine, odnosno niz dionica na kojima se cestarina – ne naplaćuje. – Na dionici od Rijeke do Križišća nema naplate cestarine, nema je ni na 25 km dionice Dugo Selo – Zagreb, a ne postoji ni na čak 85 kilometara autoceste od Vrbovca do Zagreba! Nadalje, zbog izgradnje trgovačkog centra IKEA u Zagrebu su prije nekoliko godina naplatne kućice pomicali kako bi se pogodovalo ulagaču, a svima nam je u sjećanju čuvena nenaplata tunela Sv. Ilija kod Makarske koji je besplatan za lokalno stanovništvo, iako postoji alternativni pravac! Isto je tako za lokalno stanovništvo besplatna mostarina prema Krku čiji stanovnici imaju daleko bolji standard od Gorana.

Loš alternativni pravac
Ako su sve ove olakšice moguće za ljude koji žive na spomenutim područjima, zašto se nešto slično ne bi moglo dozvoliti i Goranima? Ili je točno ono što se tvrdi – da su Gorani manje vrijedni od ostalih stanovnika Hrvatske? Strah me da je to točno, a vidljivo je i iz činjenice da iz svih dijelova Primorsko-goranske županije u Rijeku kao županijsko središte možete doći ne plaćajući cestarinu ili uz plaćanje subvencionirane cijene – samo iz Gorskog kotara to nije moguće! Naravno, reći će neki da imamo alternativni pravac, tzv. »staru cestu« Rijeka – Zagreb, ali o sigurnosti i kvaliteti tog pravca uvjeravamo se svake zime, kad je vrlo često neprohodan. Uz sve to, naplata cestarine problem predstavlja i poduzetnicima i obrtnicima s goranskog područja jer oni u cijenu svog proizvoda moraju ukalkulirati i cijenu cestarine, što njihove proizvode čini manje konkurentnim u odnosu na druge. Udovoljenje ovom zahtjevu državu ne bi ništa koštalo, a istodobno bi jako puno pomoglo Goranima, posebice onima koji svaki dan putuju prema Rijeci, kao i privrednicima. Zato pozivamo vladajuće da razmotre naš prijedlog i na konkretnom primjeru dokažu kako im je zaista stalo da ljudi ostanu živjeti i raditi na području Gorskog kotara – rekao je Pleše.