Političari složni: Goranima treba besplatno dati dionicu Vrbovsko - Grobnik
Autor: 
Objavljeno: Novi list 22. veljača 2018.

Kao jednu od mjera za zaustavljanje demografskog i ekonomskog propadanja Gorskog kotara, tražimo oslobađanje plaćanja cestarine na autocesti od čvora Vrbovsko do čvora Grobnik za sva motorna vozila registrirana na goranskom području – poručio je Igor Pleše DELNICE Tražimo oslobađanje plaćanja cestarine na relaciji dugoj 57 kilometara na autocesti A6 od čvora Vrbovsko do čvora Grobnik za sva motorna vozila registrirana na području Gorskog kotara, kao jednu od mjera za zaustavljanje demografskog i ekonomskog propadanja Gorskog kotara. Građani Gorskog kotara odlukama koje se donose u Zagrebu postali su građani drugog reda. Živjeti i raditi u Gorskom kotaru postao je izazov, a ova inicijativa ima uporište i u onome što su Gorani izgubili novim Zakonom o regionalnom razvoju te zato ne smije biti problem sufinancirati Goranima autocestu obzirom na izgubljena sredstva – kazao je predsjednik Gradskog odbora SDP-a Delnica Igor Pleše na jučerašnjoj konferenciji za novinare. On je naglasio kako za ovu inicijativu postoji suglasnost i podrška svih načelnika

 i gradonačelnika u Gorskom kotaru neovisno o stranačkoj pripadnosti, što je još jedan snažan argument podrške inicijativi PGS-a o kojoj će se raspravljati danas na Skupštini Primorsko-goranske županije. Prijedlog je da se, osim u Gorskom kotaru, lokalno stanovništvo oslobodi plaćanja cestarine i na Krčkom mostu i autocesti Rupa – Rijeka. Ako može kroz Sv. Iliju... – Ovaj zahtjev nije presedan, jer već postoje dijelovi autoceste koji su besplatni. Od početka godine ukinuta je i naplata u tunelu Sv. Ilija, a taj tunel sagrađen je po cijeni od 600 milijuna kuna, od čega je dosad otplaćeno 90 milijuna kuna, a godišnji trošak održavanja je 9 milijuna kuna. I tamo, kao i kod nas, postoji alternativni prometni pravac, ali sa znatno manje snijega. Ako mogu oni, zašto ne bi i mi? Zašto mi u Gorskom kotaru moramo otplaćivati izgradnju tunela u Dalmaciji – upitao je Pleše i dodao kako u Gorskom kotaru trenutno živi oko 20.000 stanovnika, a većinom je riječ o ljudima starije dobi, koji ne putuju puno, tako da ni oslobađanje cestarine ne bi proizvelo nikakav značajniji financijski gubitak za tvrtku Autocesta Rijeka – Zagreb. Dodao je kako je stara cesta u Gorskom kotaru nerijetko zimi zametena, kao što je slučaj i ovih dana, tako da taj alternativni prometni pravac gotovo i ne postoji u zimskim mjesecima, za razliku od alternativnog prometnog pravca za tunel Sv. Ilija. Član predsjedništva Unije Kvarnera i vijećnik Grada Delnica Goran Rački kazao je da koncesionari na autocestama kao što su AZM ili BINA Istra nude različite popuste pri plaćanju cestarine za lokalno stanovništvo, unatoč tome što je skupa izgradnja i održavanje autocesta. Niz dionica izvan naplate Osim u tunelu Sv. Ilija, naplate nema niti na dionicama od Rijeke do Križišća, zagrebačkoj obilaznici u dužini od 85 kilometara, na potezu od Dugog Sela do Zagreba u dužini od 25 kilometara, od Vrbovca do Zagreba (45 km), a primjer je i gradnja trgovačkog centra IKEA, gdje se uvjetovalo pomicanje naplatnih kućica kod Ivanje Reke. Nekonkurentni privrednici – ARZ i HAC nisu tržišno orijentirani, a održavanje je preskupo jer po kilometru autoceste imamo dva ili tri puta više djelatnika nego kod ostalih autocesta u regiji. Zbog toga resorno ministarstvo prometa mora ponuditi model olakšica ili oslobađanja od cestarine, koji će Goranima biti prihvatljiv bilo kroz Zakon o Gorskom kotaru, kroz subvenciju, ili neki treći model. Odgovorni moraju uzeti u izračun i sigurnosnu komponentu koju pružaju autoceste, odnosno troškove nastale zbog teško ozlijeđenih ili poginulih u prometnim nezgodama, kojih ima daleko manje na autocestama nego na alternativnim prometnim pravcima. Radi smanjenja troškova života, velik dio stanovnika prisiljen je putovati u Rijeku ili je odselio iz Gorskog kotara, što potvrđuju i negativni demografski pokazatelji. Troškovi cestarine ujedno su dodatni trošak za goranske poduzetnike jer se isti moraju uračunati u svaki proizvod koji se proizvede na području Gorskog kotara, koje je stoga manje konkurentno za gospodarstvenike. Posljedično imamo i odbijanje potencijalnih investitora na području Gorskog kotara – kazao je Rački te naveo niz primjera koji pokazuju kako zahtjev za oslobađanje cestarine za mještane Gorskog kotara nije nikakav presedan.