Unija Kvarnera
ZAVIČAJNA STRANKA PRIMORJA, RIJEKE, GORSKOG KOTARA I OTOKA

Autor: 
Objavljeno: Novi list 22. veljača 2018.

Županijska skupština PGŽ-a jednoglasno za ukidanje mostarine, tunelarine i dijela cestarina

Zamjenik župana Marko Boras Mandić smatra kako je važno da se primijeni načelo jednakopravnosti, da ono što vrijedi drugdje vrijedi i u Primorsko-goranskoj županiji

Rasprava je trajala preko tri sata, padale su teške riječi i političko prepucavanje, a onda su svi vijećnici Skupštine Primorsko-goranske županije na kraju ipak jednoglasno podržali zaključke kojima se od centralne vlasti i javnih poduzeća traži da se ukine naplata mosta Krk, tunela Učka, autoceste Rijeka-Zagreb od naplatnih kućica do Bosiljeva za stanovnike i tvrtke Gorskog kotara, te da se naplatne kućice na Rupi pomaknu prema slovenskoj granici kako bi lokalno stanovništvo besplatno vozilo prema Rijeci. Nakon što je ministar prometa Oleg Butković ove prijedloge nazvao populističkima, i 

vijećnici HDZ-a kritički su progovorili o njima, no potom su ih iz vladajuće SDP-ove većine pola dana uvjeravali da je u pitanju interes građana PGŽ i da zaborave strančarenje i naputke iz centrale, te su na kraju zaista i HDZ-ovci digli ruke za prijedloge, jednako kao i ostali iz opozicije, od Mosta do Akcije mladih i nezavisnog Hrvoja Burića.
Prijedlog su predložili članovi Županijske skupštine iz stranke Unija Kvarnera Tatjana Smeraldo i Đanino Sučić te Klub PGS-IDS i članovi Županijske skupštine Davor Zubović (HSU), Ivo Zrilić (HSS) i nezavisni vijećnik Hrvoje Burić. Župan Zlatko Komadina (SDP) rekao je kako smatra da bi bilo dobro otvoriti to pitanje te da prijedlozi nikada nisu savršeni i posve precizni. Misli da se sve može rješiti drugačijim režimom naplate te da je Pandorinu kutiju otvorio ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković sa Sv. Ilijom, tunelom koji povezuje dalmatinsko zaleđe s makarskim primorjem i za koji se tunelarina ne plaća.
Komadina je istaknuo da bi bio spreman pristati na daljnju naplatu mostarine za Krk ako bi se s mjerodavnim ministrom u razgovorima postigao sporazum o izgradnji tzv. krčke plave magistrale. Zamjenik župana Marko Boras Mandić (Unija Kvarnera) rekao je da je incijativa stranačka, prijedlog daje župan, a mjerodavni ministar je iz HDZ-a. Smatra kako je važno da se primijeni načelo jednakopravnosti, da ono što vrijedi drugdje vrijedi i u Primorsko-goranskoj županiji. Ocijenio je da bi ukidanje naplate cestarine na goranskom dijelu autoceste bilo i mjera za zaustavljanje depopulacije toga kraja. Dinko Beaković (HDZ) rekao je kako bi bilo lijepo da je sve besplatno, ali, dodao je, ipak je riječ o populističkoj inicijativi. Kako je rekao, bivša SDP-ova Vlada brinula se tako što je Gorskom kotaru ukinula brdsko-planinski status. Predložio je da župan razgovara s mjerodavnim ministrom kako bi se vidjelo što je i koliko moguće, a vjeruje da ni Vlada ni ministri ne bi imali ništa protiv ako se negdje može ukinuti naplata.
Ocijenio je da je inicijativa dobra te da je moglo biti i sličnih, ali se nitko ne želi odreći koncesija ili naplate parkiranja. Ines Strenja Linić (Most) poduprla je predloženu inicijativu, kao i Edmond Tić (Živi zid), a Vjekoslav Rubeša (AM) predložio je odgodu jer smatra da je odluku potrebno bolje razraditi i pripremiti. Marija Dujmović Pavan (HDZ) predložila je da se mostarina ne ukida, nego da se prikupljeni novac uloži u izgradnju planirane državne ceste, tzv. plave magistrale od Krčkog mosta preko Krka i Dobrinja do Baške. Upozorila je na veliki turistički promet na otoku Krku, koji bi mogao ugroziti budućnost te djelatnosti na otoku.
U obrazloženju prihvaćene odluke istaknuto je da je Krčki most jedini most u Hrvatskoj u sustavu naplate, ali i jedini cestovni prilaz na taj otok. Ocjenjuje se da bi se oslobađanjem od plaćanja tunela Učke osigurala kvalitetna komunikacija između Istarske i Primorsko-goranske županije, a u vezi s autocestom Rijeka – Rupa da je ona dio cestovnog čvora Rijeka, da je u funkciji obilaznice riječke aglomeracije te da se cestarina za obilazne prometnice velikih gradova u pravilu ne naplaćuje. U vezi s naplatom autoceste na području Gorskog kotara istaknuto je da je to područje demografski i gospodarski posebno izloženo te da je važno utvrditi mjere kojima će se osigurati veća dostupnost Gorskog kotara za sve građane i poduzetnike.